MATEŘSKÁ ŠKOLA (3 – 6 LET)

K čemu jsou školky?

Mateřské školky jsou dnes z velké části místem, kam mohou rodiče své děti odložit na dobu, kdy jsou v práci. Děti se přitom mohou hlavně v předškolním roce naučit lecčemu užitečnému.

Mateřské školy by měly být místem, kde se malí človíčci poprvé seznamují se společností, a to především prostřednictvím interakce s ostatními dětmi. Právě zde dochází k vytváření prvních týmů, které se rodí ve společných činnostech: ve hrách, v práci, v jevištních produkcích, na exkurzích, na túrách atd. Ve školce se děti mohou poprvé seznámit s algoritmikou chování velkých skupin, pochopit principy vzájemného působení a utváření týmu, jeho vnitřní podstatu, získat návyky zapojování do společných aktivit, návyky chování ve společenství.

Početnost skupin v mateřských školách:

  • Maximální počet dětí ve skupině je deset.
  • Normální počet je sedm až devět.
  • Minimální počet pět dětí.

V této fázi se dítě nachází ve fázi aktivního utváření životních návyků (v biologické terminologii – podmíněných reflexů). Kolektivní činnost bez účasti vychovatele bude v této fázi založena především na algoritmech spontánně se vyvíjejícího chování stáda. Jedním z úkolů tohoto období pro děti je naučit se ovládat své instinktivní touhy, a k tomu je potřeba učit se vnímat skupinu, rozvíjet schopnost dodržovat normy společensky přijatelného chování.

V této fázi se na světonázorový základ založený v období do 3 let stáří začíná vrstvit nová zkušenost komunikace s ostatními dětmi. Možnosti poznávání světa se mnohonásobně rozšiřují, jak díky tomu, že se v kolektivu objevují další děti, tak i proto, že dítě se již chová cílevědoměji a lze s ním podnikat menší výlety.

K procesu výchovy může docházet v různých formách kolektivní i individuální činnosti. Děti poznávají místní přírodu, chodí na procházky do lesa, na louku, k řece, jezeru. Seznamují se s kulturním dědictvím, učí se písně, tance, ovládají hudební nástroje, kreslí. Začínají zvládat řemesla: šití, pletení, vaření, péči o rostliny a zvířata atd. Při návštěvách některých výrobních podniků zjišťují, jak se získávají hotové výrobky.

Vychovatelé

Je žádoucí, aby se o děti v mateřských školách staraly manželské páry, aby byl přechod z výchovy uvnitř rodiny do prvního stálého kolektivu stejných dětí (vrstevníků) plynulý a psychologicky příjemný.

S nejmladšími věkovými skupinami by měli pracovat nejlepší pedagogové a praktičtí psychologové, protože starší věkové skupiny jsou již schopné samostatného rozvoje, zatímco mladší potřebují podporu a vedení. Čím efektivnější jsou tedy učitelé mladších věkových skupin, tím snáze se pracuje učitelům ve vyšších věkových skupinách, a tím snáze se i učí a dále žijí děti, když dospějí. Jestliže na tento proces nahlédneme z hlediska posloupnosti pokolení, pak by nejlepší učitelkou nejmladších věkových skupin měla být matka jakéhokoliv dítěte.

Vychovateli ve školce by nejspíš mohli být postupně všichni rodiče. Pro děti jsou vychovatelé vzorem k následování, proto by dospělí měli být krajně pozorní a nároční sami k sobě. Přítomnost partnera v tandemovém režimu umožní rychle odhalovat a překonávat chyby ve vztahu k dětem.

Mateřské školy se mohou stát místem společného trávení volného času dětí, jejich starších sourozenců a rodičů. Pracovní den se v budoucnu bude zkracovat nejprve na 6, později na 5 hodin, a proto budou dospělí mít čas hrát si s vlastními i s cizími dětmi. To umožní dětem mít před očima několik různých modelů chování.

1 komentář

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..