ŠKOLA TŘÍ CYKLŮ[1] (6 – 15 LET)

Období školní docházky je obdobím, kdy mladá generace vstupuje do aktivního společenského života. Škola musí především přestat být „uzavřeným inkubátorem“, musí získat mnoho vazeb jak s vysokými školami, tak zejména s průmyslovými podniky. Je to nezbytné pro rozšíření obzoru dětí, pochopení integrity společnosti a také pro navázání kontaktů s pracovními kolektivy, do kterých se student po ukončení studia chystá vstoupit.

OBECNÁ KONCEPCE CELÉ ŠKOLY TŘÍ CYKLŮ

Školní kolektivy by měly být malé – ne více než 15 žáků, optimální počet pro různé věkové skupiny je 7-9.

Každému týmu je přidělen mentor, který skupinu provází školením ve většině předmětů po dobu tří let, kdy trvá jeden cyklus. V dalším cyklu přichází nový mentor. Existuje také systém školení mladších dětí a dohledu nad nimi dětmi starších cyklů. Mentor vyučuje všechny předměty cyklu. V tom není nic nového – v prvních třech ročnících základní školy vyučuje všechny předměty jeden učitel.

Převažuje oddělené vzdělávání. Pouze v některých předmětech obecného charakteru jsou třídy pro chlapce a dívky společné. Každé skupině je po dobu výuky přidělena vlastní učebna, ve které děti tráví většinu času. Ta je vybavena veškerou infrastrukturou potřebnou pro co největší počet výukových předmětů. Vybavení pro konkrétní předmět je přinášeno ze specializované servisní oblasti a instalováno v infrastruktuře učebny. Předměty vyžadující zvláštní vybavení mají své vlastní laboratorní učebny.

Každý kolektiv se učí hospodařit s časem a s pomocí mentora upravuje čas strávený studiem konkrétního tématu. V souladu s tím se rozvrh hodin řídí jednotným informačním  systémem provázaným se systémem technického zabezpečení učebních hodin.

Pokud mentor nedokáže na některou otázku dítěte odpovědět samostatně, vyžádá si konzultaci oborového specialisty skrze jednotný státní systém personálního zabezpečení (podrobněji viz níže). Škola neustále komunikuje s různými obory národního hospodářství, zve do výuky odborníky z praxe, umožňuje jim sdílet své znalosti a také vyhledávat mezi dětmi pokračovatele svého oboru. Součástí systému je možnost, aby oboroví specialisté vedli žáky vyšších stupňů. Díky návštěvám odborníků různých odvětví ve výuce si děti vybírají své první povolání.

Je známo, že mladá mysl je smělá, pohotová a vynalézavá, proto je účelné, aby různé obory národního hospodářství vytvářely výzkumné projekty a granty, v nichž se děti zapojí do řešení reálných problémů společnosti. Mnozí si vzpomenou na film „Moskva-Cassiopeia“, kde myšlenku nového typu motoru navrhuje čtrnáctiletý dorostenec. Očekáváme, že v budoucnu bude taková praxe všeobecně rozšířena. Již v naší době získala společnost Boeing ideu dvoupatrového letadla z kresby malé holčičky, která se zúčastnila soutěže o neobvyklé nápady. Podobné soutěže jsou běžnou praxí mnoha firem po celém světě. Tento typ procesů je potřeba integrovat do vzdělávacího systému. Obecně je nutné nadané děti zapojovat do výzkumných a inženýrských činností již od útlého věku.

Když jsme stručně popsali podstatu konceptu školy tří cyklů, přistoupíme k podrobnějšímu vysvětlení.

Pracovní princip

V době, kdy 85 % obyvatel Ruska žilo na venkově, děti se již ve věku 7–10 let účastnily kolektivní práce (pracovní princip). Děvčata pomáhala matkám s domácími pracemi a vařením, chlapci zase v řemeslech, při práci na poli, na zahradě, při rybaření, stavbě atd. Principy takové mimoškolní výchovy lze tedy přenést i do školy.

Dříve nastudovanou teorii geometrie jim můžete prakticky rozšířit tak, že postavíte skleník nebo budku pro psa. Totéž platí pro ostatní disciplíny. Hlavním úkolem mentora je vštípit dětem touhu po poznání a po tvořivé proměně světa, rozpoznat a pomoci otevřít tvůrčí potenciál žáků. Příklad: Suchomlinskij „Své srdce rozdám dětem.“[2] Realizováno v praxi, popsáno více než 30 let zkušeností v takové škole.

Počet žáků ve třídách

Maximální velikost skupiny (třídy) je 15 žáků.

Běžná velikost třídy je 7-10 lidí.

Minimální počet žáků ve třídě je 5.


[1] Pozn. překl.: v našem názvosloví „základní škola“. „Tři cykly“ odpovídají zhruba prvnímu a druhému stupni ZŠ

[2] https://www.labirint.ru/books/643491/

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..