V této části autor popisuje další prvky koncepce základní školy, z nichž některé mohou dnešnímu čtenáři připadat nezvyklé či snad dokonce objevné (nebo taky nadbytečné), praxe však ukazuje na jejich nezbytnost.

Servisní oddělení

Vybavení pro různé předměty (pomůcky, přístroje atd.) je uloženo v servisním prostoru, který je napojen na elektronický řídící systém. Kolektiv ve své třídě zadá objednávku servisnímu oddělení a v určité lhůtě, v závislosti na typu naléhavosti (hodina, několik hodin, den, týden atd.), podle této objednávky servisní oddělení připraví objednané pomůcky pro konkrétní hodinu a dopraví je do třídy.

Tímto způsobem je možné zabezpečit pomůcky pro většinu předmětů. To je usnadněno použitím systému řízení času, s jehož pomocí různé třídy koordinují své činnosti.

Součinnost s praxí

Vzdělávací systém by měl být úzce propojen s reálnou výrobou a dalšími odvětvími lidské činnosti, aby mladší generace měla již od dětství možnost vstupovat do skutečné praktické činnosti.

Při pohledu na své děti a na záplavu různobarevných věcí v dětském pokoji se vnucuje tušení, že všechny tyhle věci a jejich pestrost prostě odvádějí pozornost dítěte od skutečných životních úkolů. Čili děti vyrůstající ve městě, kde jejich rodiče pracují někde mimo domov, jsou z velké části připraveny o možnost pracovat s rodiči. To má těžké důsledky pro psychiku dítěte do budoucna. Dáváme jim hry, knihy, možnost kreslit, plavat, ale nedáváme jim možnost toto vše uplatnit v životě. Neučíme je skutečné společné práci s námi.

To je předpokladem toho, aby dítě v budoucnu odešlo do virtuální reality, přestalo se cítit součástí rodiny. V současných podmínkách může nedostatek společné práce s rodiči nahradit škola, když poskytne možnost spojit učení s pracovní činností. V ideálním případě by lidé měli bydlet na zemi a pracovat poblíž domova, aby děti mohly vidět známé lidi při práci, když už ne samotné rodiče, a také se podílet na práci dospělých.

Znalosti bez formálního (papírového) potvrzení

Příklad: rodiče od narození učí své děti mluvený rodný jazyk. Přitom se ale nevydávají žádná vysvědčení. Úroveň znalosti rodného jazyka se zjišťuje přímo v praktické mezilidské komunikaci.

Žádný papír nenahradí dovednosti a znalosti. To, zda je osvojený návyk dostatečný pro danou profesi, se zjišťuje v praxi (ve zkušební době).

Samokontrola

Všemožné způsoby ověřování, kontrolní práce, zkoušky, testy a další druhy kontrol se provádějí z iniciativy studentů pro samokontrolu osvojených metodik, dovedností, znalostí. (viz samokontrola po třídách na základě podpůrných signálů).

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..