(z cyklu společenských esejí ‘‘NAVRÁCENÍ‘‘)

Za uplynulých více jak 30 let každá nově nastupující vláda slibovala, že výrazně omezí úřednický aparát. Ve skutečnosti rok od roku úřednický stav bobtnal a bobtnal.

Pseudopandemie kovidu ukázala, a s tím spojené významné omezení činnost většiny úřadů, kdy zaměstnanci seděli doma v karanténě nebo na tzv. houmoffisu, že je možné se bez většiny úřadů a úředníků bez problému obejít. Že jejich aktivity nikomu nechybí a že stát funguje. Nikoliv díky ministerstvům, ale jim navzdory.

Bude zapotřebí přeformátovat celý systém řízení státu. Skutečně reforma ústřední státní správy musí být zcela radikální. Musí se uskutečnit personální změny ve vertikále moci s příchodem zkušených a vlasteneckých lidí na klíčové pozice. Musí být vytvořený malý (maximálně tak 10% stávajícího počtu úřednického stavu, přičemž přednost budou dostávat řadoví zaměstnanci před nejrůznějšími vedoucími pracovníky), ale vysoce schopný, efektivně pracující aparát. Omezit počet ministerstev na minimum.

Co je tedy nutné realizovat v praktické rovině:

– uskutečnění zásadní reformy veřejné správy, která by měla spočívat v zásadní změně oproti stávajícímu stavu, kdy stát vytváří stále více a více povinnosti (často nesmyslného charakteru), které následně ukládá realizovat městům a obcím; 

– stát by měl omezovat svoje funkce ve prospěch místních samospráv, měl by omezit svoje požadavky směrem na samosprávy, a naopak plnit funkci jejich pomocníka, ne nadřízeného poručníka. Reformu uskutečnit pod heslem „Méně byrokracie, méně státu“;

– omezení počtu úředníků veřejné správy. Pro přibližně 6500 obci je zapotřebí pouze 30 tisíc kvalifikovaných úředníků.

– výrazně snížit počet ministerstev a dalších orgánů a organizací ústřední státní správy, snížit počty odborů a oddělení, snížit počty pracovníků těchto orgánů a organizací ústřední státní správy, včetně náměstků ministrů (maximálně 2 na jedno ministerstvo) a dalších řídících pracovníků;

– zásadním zjednodušení a zpřehlednění předpisů včetně odstoupení od zákonů, předpisů a další legislativy EU;

– více samostatnosti pro obce a města, jejichž orgány se budou volit většinovým systémem. To znamená, že lidé, kteří dostanou početně nejvíce hlasů od občanů obce či města, následně vytvoří zastupitelstvo. Tedy žádné přepočty podle procentuálního zisku stran, což vytváří zastupitelstva tak, že to neodpovídá skutečné vůli lidí. 

– zavést hmotnou a trestněprávní odpovědnost úředníků veřejné správy a politiků za jejich nesprávné konání, které povede ke škodám na veřejném nebo osobním majetku  

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..