Musím předeslat, že s článkem O potřebě strategického myšlení v zásadě souhlasím. Zkusím to jen ještě více rozvést a rozebrat to třeba z jiného úhlu pohledu.

Cituji: „Naše země – a hned na začátku si dovolím vztáhnout slovo „naše“ nejen na Českou republiku, ale i na bratrské Slovensko – již desítky let postrádá politické a ekonomické vedení, které by dokázalo strategicky myslet a strategicky jednat.“

To je konstatování faktu, protože v roce 1989 jsme se fakticky vzdali řízení naší země a nechali její řízení převzít nadnárodním řízením zvnějšku, navíc jsme se vzdali koncepce svého rozvoje a od budování spravedlivé společnosti, ať už více či méně zdařilého, jsme se vrátili zpět ke kapitalismu. To znamená, že většina lidí fakticky akceptovala, že jedni budou otevřeně znovu parazitovat na jiných, aniž by si uvědomili, že ti jiní budou oni sami. Lidé tak nějak předpokládali, že všechny výdobytky, které získali obyčejní lidé za bolševiků díky jejich velmi tvrdému boji, který mnohé z nich stál život, jim přitom zůstanou. Ale to je velký omyl. Když se tedy vrátíme k tomu strategickému myšlení, plánování i následné realizaci, tak tohle za nás fakticky obstarává řízení, které je nám nadřazené, přestože se stát tváří, že ho pořád řídí lid prostřednictvím svých volených zástupců.

Takže to, cituji: „Stalo se smutným pravidlem, že výkon vlády se transformoval do nekonečného seriálu chaotických a improvizovaných řešení…,“ je fakticky cílem nám nadřazeného řízení. Tj. ono svých cílů dosahuje, a my, jako občané tohoto státu jich ani dosahovat nemůžeme, neboť si fakticky žádné za stávajícího stavu ani nevytyčujeme, viz, cituji: „Současný volební systém nahrává tomu, aby řízení státu podléhalo volebním cyklům, tedy aby se plánovalo pouze na 4 roky dopředu – tedy v rámci časového horizontu jednoho volebního období. Což je pro jakékoliv strategické řízení státu špatné.“

A zde se dostáváme k tomu, cituji: „Pokud bude vytvořen a schválen dlouhodobý strategický plán, pak se musí každá vláda tohoto plánu držet, což by mělo být legislativně zakotveno. Samozřejmě za podmínky jeho průběžné kontroly, doplňování o další roky a aktualizace podle měnících se podmínek.“ Je otázkou, kdo by tento strategický plán měl za stávajících podmínek vytvořit, protože to by znamenalo, že se začneme vymaňovat z nadřazeného řízení, které se tomu zákonitě začne bránit.

Máme před očima příklad Ruska, které se přesně o to pokouší. Snad si nikdo nemůže myslet, že třeba jen ty ekonomické sankce vůči němu byly motivovány nějakými „lidskými právy“. Ne, to nadřazené řízení rukama loutek sedících ve vládách evropských států trestá sociální supersystém v podobě ruského státu, který se pokouší vymanit se zpod řízení tohoto nadřazeného, fakticky nadnárodního řízení a trestá ho bez ohledu na to, co to bude znamenat pro evropské státy (respektive jejich občany), jejichž zdroje k tomu využívá. Toto nadřazené, nadnárodní řízení je realizováno pomocí pevných struktur, virtuálních struktur i bezstrukturního řízení, takže v konečném důsledku nabývá podoby těžko čitelného propletence řídících struktur, které se mohou operativně rozpadávat, spojovat do jiných celků, transformovat, přičemž cíle řízení se nemění! (To je zase k tomu strategickému plánování.)

Zdálo by se, že to tedy je beznadějné? Pro tak malý stát s fakticky žádnou zdrojovou stabilitou.

Odpovědí je, že vzhledem k tomu, že cíle daného nadřazeného řízení nesledují náš prospěch, musí být zaobaleny do lží a dříve či později nezbytně v praxi vyjde najevo, jak se tyto deklarované blahé cíle, skrývající ty skutečné, rozcházejí s praxí. Po jejich ovoci poznáte je.

Jak se tomu dá čelit je popsáno i v té části článku Jak konat jinak a lépe. Ale lidé, kteří si kladou své cíle v malém – obce a města musí mít neustále na paměti, že je potřeba změnit především řízení našeho státu, potažmo i dalších větších celků. Stát je z jejich hlediska rozsáhlejší sociální supersystém, jehož jsou součástí, a který je jim nadřazen. Nikdy nebudou moci dosahovat svých cílů, jestliže jim z této vyšší úrovně budou kladeny účinné překážky. Řešením proto není, aby se celkově řízení přesouvalo na tyto menší sociální supersystémy (což jen dále tříští už tak zdrojově málo zajištěné síly), ale aby se metoda řízení ve prospěch většiny vycházející z těchto menších sociálních supersystémů rozšiřovala na stát jako celek. Lidé musí zpět do svých rukou převzít jeho řízení.

Je nutné mít na paměti, že pomoc je na konci naší paže. Všichni musí přiložit ruku k dílu a to s vědomím, že půjde o boj spodku davo-„elitářské“ pyramidy proti jejímu vrcholu (tomu nadnárodnímu), který se bude tvrdě bránit! Ale dařit se mu to bude tím méně, čím více lidí si uvědomí, proti čemu stojí a bude tomu vědomě čelit. Oni nám kvalitu našeho života nemíní zvedat, jejich cílem je udržet nás na krátké oprati poslušné a bezmocné. Každý na svém místě se může vzepřít takovému nesmyslnému řízení a podporovat ty procesy, které jsou přínosné pro většinu na úrovni obce, kraje, a nakonec i státu. Oklikou se to vrátí i jemu samotnému, jen tak se může zvýšit kvalita života nás všech.

Tohle všechno platí i pro ty jednotlivé cíle vypsané ve druhém článku O českých národních zájmech. Dosahovat můžeme jen těch cílů, které si skutečně vytyčíme a budeme mít kontrolu, zda jsou plněny či ne. Což znamená osobní odpovědnost řídících kádrů. Musíme však neustále brát do úvahy i prostředí, ve kterém se nacházíme a zda jsou ty cíle dosažitelné. Například vystoupení z Evropské unie je nesmyslné, pokud se nerozpadne sama. A potom se zákonitě rozpadne na několik bloků, a my musíme být některého součástí. Jako samostatný stát to v žádném případě neustojíme. Zrovna tak můžeme tyto bloky tvořit uvnitř Evropské unie a účinněji ovlivňovat její řízení zevnitř než jako „samostatný“ stát zvenčí. Vystoupení našeho státu z EU je podle mne nereálné, ale i kdyby se nám to nakrásně povedlo, stal by se z nás otloukánek, který by mohl posloužit i jako odstrašující příklad (Prosím neporovnávejte nás s Velkou Británií, která byla dlouho řídícím centrem na nadnárodní úrovni a má tudíž zcela jiné možnosti než my, a ani ona to odtržení, které je navíc spíše papírové než reálné, dlouhodobě neustojí). Jim by zůstaly všechny řídící páky na nás a my bychom v rukou neměli nic. Se zeměpisnou polohou jaksi dost dobře neučiníme nic, takže ta spolupráce na evropské úrovni je nezbytná.

Proces globalizace je neúprosný, před tím se utéci nedá. Větší celky mají více zdrojů, lépe s nimi mohou při řízení nakládat, účinněji je využívat a neutrácet je na zbytečné zdvojování řídících struktur. Takže je zbytečné před globalizací utíkat, je nutné se jí postavit do čela a využívat ji pro plnění našich vytyčených cílů.

2 komentáře

  1. Atom ve svém komentáři o průběhu prezidentských voleb ze dne 23.1. zmiňuje pohádku o Řepě.
    Tento obraz můžeme doplnit o několik dalších dílků rámujících volební proces. Ve dnech 30.11.22 – 15.1.23 proběhla ve Strahovském klášteře výstava zaměřená na tvorbu L. Šafránkové, jejímž spolutvůrcem byla ČT; na tomto místě pro připomenutí něco z teorie – pojem tvoří obraz a slovo, případně jejich vzájemné souvislosti – svázanosti, vnímání – obrazy beze slov a chápání – obrazy spojené se slovy. Oko zaznamenává obrazy promítané do 15 obrazů za sekundu jako jednotlivé obrazy – od 16 už jako film. Lákadlem byly především divadelní a filmové kostýmy L. Šafránkové – Tři oříšky Popelku, … Současně byla k vidění tvorba jejího manžela J. Abrháma. Návštěvníci mohli také shlédnout fresky, obrazy tvořících expozici galerie Strahovského kláštera – třeba sv. Petra a sv. Pavla či Salomé s hlavou Jana Křtitele. Při návštěvnosti cca 1000 až 1500 osob denně mohlo na prahu voleb vnímat mučednický osud zhruba 60 000 návštěvníků, tj. město Most; … Příliš vzdálený most … film mající vztah k polské účasti při operaci Market Garden. Přemístíme-li se do vzpomínek polských filmových režisérů židovského původu, pamětníků II. sv. války, vybavilo se jim nadšení z toho, jak Poláci budou strhávat z německých uniforem Knoflíky. Knoflíková válka se nekonala… V Osvětimi byl vysoce efektivní řád likvidační; v prusko – rakouské válce se mluvilo o čepicích a v německo – francouzské válce zase o hadrech. Franklinova výprava v Arktidě skončila kanibalismem; polární lišky jako postilion – zprávu o záchranné výpravě měly kódovanou do knoflíků na obojcích.
    Nyní se spustila Lavina a zasypala paměť – vše se přetáčí, otáčí, staví na hlavu. L jako sedmička, část rámu, dvě jsou rámem obrazů. Číslo 3113 – hotelové dveře – chyť mě, když to dokážeš. Díky dveřím vidíme třeba tisk peněz nebo sklizeň obilí, piráta Archibalda Archibaldoviče odnášejícího si jesetěrinku – jaký POTĚR bude vzat na nebesa? Kvalitativní posun, víme, že brouci v hlavě působí chaos, Ďábel nosí Pradu, … Klíč MIM – nezkreslené počty, slovo a jejich otisk v ŽIVOTĚ – mnohé bylo známé, nejtěžší byl pojem PREDIKTOR.
    K areálu kláštera lze doplnit, že po dobu téměř 70 let zde bylo sídlo Památníku národního písemnictví. Tuto instituci již zde ale nenajdeme, neboť byla přejmenována na Muzeum literatury a od října 2022 je v provozu na adrese Praha 6, Pelléova 44/22.
    K tomuto popisu možno dodat, že Praha – Řepy – Bílá hora v roce 1620 nebyla žádná rajská zahrada – karmelitánský zpovědník ví své – a že o růžovou zahradu Kláštera v Řepých se úspěšně staral „lotr mexický“ Babinský.
    Pomineme teď, kdo v jaké Shou vysrlal Depeši, případně den poté, kdo má rád Česko ostravským dialektem – ČKD a jiní by mohli Vyprávět, inzeráty – motýlek doplněk ocasu, a pod.
    Růže k lásce schůdeček … recituje Béda v Jáchyme, hoď ho do stroje, překladatel řeší překladatelský oříšek – kolik višní, tolik třešní (ČT1, 22.1. a 26.1.). Příčina a následek. Ano, oči sčítají, vidí výsledek. Oči jsou oknem do Duše.

  2. Stat v ramci strategie si v ideologickej rovine sam moze urcit kam smeruje. Nemusi to by napisane rovno( rusky svet). Moze to byt opisne tak, aby to vystihovalo moralne a ine hodnoty. Kazdy stat bez suverenity, alebo s ciastocnou suverenitou musi niekde patrit. Pokial by sa clenstvo v EU dalej nezlucovalo s hodnotami danej krajiny, a strategia(este lepsie vizia, misia a strategia) by bola prijata referendom ako ustavny zakon, zakonite by muselo byt skor ci neskor referendum o vystupeni z EU. Politici by totiz z objektivnych pricin nemohli plnit strategiu statu prijatu referendom.
    Strategiaslovenska@protonmail.com

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..